EasyFill 2018 

11.01.2018

2017 blev ett riktigt händelserikt år för EasyFill där aktiekursen halverades, Woolworths i Sydafrika "pausade" sin 250 miljoner kronors order men fortsatte att installera RotoShelf i nya butiker, EasyFill gick samman med Norska Ebeco och blev med egen fabrik i Slovakien, man skrev flera viktig återförsäljaravtal runt om i världen där HL-Display och Fusion/DDI i Australien sticker ut, flera av världens största livsmedelsbutikskedjor har EasyFills produkter på test med gott resultat, man lanserade tillsammans med spanska Efficold världens första kyl ML-900 byggd för RotoShelf, ColdFront lanserades och man visade upp en ny produkt TurnLoader och sist men inte minst, man har från bolaget kommunicerat uttalande som dessa i Q2 rapporten 2017:

"
Den förväntade omsättningsökningen syns ännu inte men kommer"

och i Q3 rapporten 2017:

Förluster förväntas Q4 2017 och eventuellt även Q1 2018 på grund av lågsäsong för försäljning av både släpvagnar i Scantrailer samt kylskåp hos Enjoy Sales. Dock räknar koncernledningen att omsättningen 2018 kommer öka väsentligt".

Med det sagt så är det upplagt för att 2018 ska bli året då EasyFill slår igenom internationellt. Så här skriver man om sina prioriteringar för 2018 i nyhetsbrevet för november 2017: 

Under 2018 är följande tre områden topprioriterade:

  • Återförsäljare: Våra återförsäljarpartners har det väletablerade kontaktnät mot butiksledet som vi behöver och med koncernens samlade kunskap och support är möjligheterna till snabbare expansion mycket goda.
  • Öka försäljningen till OEM tillverkare av kylar och kylskåp. Detta ska ske genom Push/Pull taktik; tydlig Push mot våra avtalspartners samt starkare närvaro hos varumärken för att ge Pull-effekt. EasyFill har dedikerat resurser för att åstadkomma detta
  • Vi kommer naturligtvis att ge all tänkbar support till alla våra återförsäljare runt om i världen men utan tvekan kommer HL Display med ca 300 kundbesök dagligen visas sig i våra siffror framåt. Ge all tänkbar support till EasyFill America, 330 miljoner människor i USA med ett gemensamt språk samt vårt 50% ägda företag tillsammans med Marco Company är väldigt bra förutsättningar.

Fokus på sälj 2018 och avtalet med HL Display lär visa sig vara viktigt då det är väletablerade världen över och har en betydligt starkare säljstyrka än vad EasyFill själva besitter. Man skriver följande i nyhetsbrevet för November 2017:

"Att bygga upp en försäljningsorganisation internationellt är en tuff uppgift eftersom du måste finna de rätta människorna med det rätta drivet men utan tvekan har EasyFill med Steve English i Sydafrika, Oliver Eischeid i Tyskland och Marco Company funnit väldigt bra personer med en glöd för våra produkter men med två personer i Sydafrika, två personer i Tyskland tar det tid att nå marknadsandelar. I EasyFill America är det annorlunda då Marco Company har säljare runt om i landet som säljer deras och EasyFills produkter. I USA har vi nu varit i ca 1,5 år och nu är vi närmare och närmare de stora ordrar jag längtar efter. Utöver våra egna företag har vi också återförsäljare i flera länder och som alla förstår blev de inte jätte entusiastiska när vi presenterade avtalet med HL men vi har lagt tid på att få dessa återförsäljare att förstå att med HL på banan kommer EasyFills produkter bli etablerade  snabbare och att det finns plats för dem också och detta förstår de flesta samarbetspartners vi har, några måste vi säkert jobba med ytterligare men målsättningen är att få alla att 
förstå att marknaden är så gigantisk så det finns plats för både dom och HL.

I ett inledande sked protesterade vår VD i Tyskland Oliver Eischeid mot HL avtalet eftersom
han 
har långtgående diskussioner på gång hos flera av de stora butikskedjorna bla Rewe
och Edeka. 
Han har fått in ColdFront till Shell i Tyskland samt till några andra
bensinstationskedjor samt en 
hel del andra affärer, nu upplever Oliver att HL kommer till en
krattad manege och snor affärerna 
av honom, till viss del har Oliver rätt men vi har nu fått
Oliver att förstå att han skall se HL som en 
resurs och inte som ett bekymmer. Oliver är 
väldigt duktig och han och HL kommer i de tysktalande länderna tillsammans göra succé" 



RotoShelf i drickakylar

Om du besöker vilken matvarubutik i Sverige som helst så kommer du med största sannolikhet att stöta på en drickakyl som har RotoShelf som hyllor. Tänk om vi får se samma genomslag när det gäller drickakylar på andra marknader. Fördelarna med RotoShelf är väl dokumenterade och när du besöker en butik med RotoShelf så passa på att fråga personalen vad de tycker. Efficold och EasyFill lanserade världens första skräddarsydda drickakyl för RotoShelf, ML-900, under våren.

EasyFills egna ord om Efficold och framtiden:  "Efficold är en fullsortimenttillverkare av kommersiella kylskåp och hela deras produktrange inklusive de tre specialtillverkade skåpen (60cm, 70cm och 90 cm) för RotoShelf kommer att lanseras i samtliga EasyFill bolag men också tillsammans med våra partners i USA, Australien, Norge, Belgien, Irland, Syd Afrika o.s.v. Om vi ska tro EasyFill så har intresset för kylen varit stort och här är några exempel på potentiella affärer man skrivit om: 

Central Market / H-E-B: - "MaxLoad coolers - They are interested in 3 MaxLoad coolers to test in an upcoming store with potential for more. We have a follow up meeting tomorrow to discuss options for this & getting a PO"

Microsoft - "I had a call with our buyers at Microsoft during NACS to discuss a potential upcoming rollout across 500 locations (1000 coolers) for RotoShelf. I presented more info on MaxLoad as well. They are getting me details on the case models in their locations for us to start next steps of a rollout option"

"EasyFills VD Håkan Sjölander och Efficolds VD Manuel Pastor tillsammans med försäljningscheferna i respektive bolag hade på tisdagen v. 35 ett möte i Bryssel där planerna för en total lansering runt om i världen gicks igenom. På mötet informerade Efficold om att man levererat den första Efficold kylen med RotoShelf till ett stort bryggeri och att man skickat offert på 300st enheter med leverans omgående om offerten antas. Denna första leverans är en testorder och fler order är redan planerade för denna kund"

RotoShelf i Multideck

I Q1 rapporten 2017 kan vi läsa följande: 

"En av komponenterna för framgång på marknaden är att de stora tillverkarna av Multideck (stora kylmöbler) anpassar sina produkter för EasyFill och sedan sommaren 2016 har detta succesivt hänt.

EasyFills RotoShelf 1250/2 för kyldiskar har testats och godkänts som certifierat tillbehör till Carriers kyldiskar och detta gör att hela Carriers försäljningskanal öppnats för EasyFill och RotoShelf. Carrier är ett globalt företag och ett samarbete med dem skapar förutsättningar för en bred lansering för eftermontering i befintliga kyldiskar på marknaden.

Förutom Carrier har som tidigare pressmeddelats har också MultiDeck tillverkarna Hauser och KMW tagit fram produkter som är anpassade för EasyFill"

För att inte endast lyssna på det som EasyFill kommunicerat så kan ni läsa följande blogginlägg som tar upp det som jag hittat om tillverkaren KMW där de bland annat säger så här efter mässan Tankstelle & Mittelland i Tyska Münster i maj 2017:

"En mer rotation Höjdpunkten på Kühlmöbel Werk Limburg (KMW) monterade på mässan utan att halva runda och halva rygg: Sedan i fjol är kylskåpsspecialisten namnet Rotoshelf Easyfill på hyllan i hans möbler. Ordersystemet, som kan vridas 180 grader, kan svänga bakre delen av stället framåt, vilket gör att personalen i fyllnadsstället kan fylla dryckerna på första in, först ut. På grund av den svaga lutningen glider produkterna alltid framåt. Konceptet övertygar kunderna. Nio av tio skulle välja Rotoshelf för renovering av kylutrustning, enligt KMW-båsen. (Ab)"

Utöver skrev EasyFill i nyhetsbrevet från November att Central Market / H-E-B utvärderat RotoShelf i Multideck med följande resultat: 

"RotoShelf for Multideck Cases - This the local test for RotoShelf within a Hussmann multideck we coordinated just over 2 months ago. We did their initial test application for a 60-day trial & are invoicing them this week for the work.

They said the system has dramatically improved their labor spent on stocking the case & their sales increased by about $10,000 USD over their standard sales amount on this case since installing the system. They said during the trial period it has already paid for the system which is great news!"

I samma nyhetsbrev får vi veta att Walmart, som har samtliga produkter från EasyFill i sitt testcenter, är intresserade av RotoShelf: 

"Walmart - interested in retrofitting & making OEM option for RotoShelf to fit within a new style Zero Zone case. Based on geometry of case it might require a special 80cm shelf mold to be considered. Quote was based on 250(+) doors initially"

Utöver det vet vi att utvärdering av RotoShelf MD 1250/2 för kyldiskar hos de fyra största tyska butikskedjorna pågår, marknadstest av RotoShelf med TopSlider för dryck tillsammans med Coca Cola i Norge och att det hos en av de nyare ÅF diskuteras en större utrullning till ca 800 butiker under en 2 års period. En hel del på gång alltså.

ColdFront

I Coldfront kan man använda Swingout eller RotoShelf och produkten som lanserades under våren samtidigt som ML-900 kylskåpet från Efficold har väckt stort intresse på marknaden. Nedan klistrar jag in några exempel på vad EasyFill har kommunicerat. 

Från nyhetsbrevet i November 2017:

"I ett inledande sked protesterade vår VD i Tyskland Oliver Eischeid mot HL avtalet eftersom han har långtgående diskussioner på gång hos flera av de stora butikskedjorna bla Rewe och Edeka. Han har fått in ColdFront till Shell i Tyskland samt till några andra bensinstationskedjor samt en hel del andra affärer, nu upplever Oliver att HL kommer till en krattad manege och snor affärerna av honom, till viss del har Oliver rätt men vi har nu fått Oliver att förstå att han skall se HL som en resurs och inte som ett bekymmer. Oliver är väldigt duktig och han och HL kommer i de tysktalande länderna tillsammans göra succé.

När jag nu skriver om Tyskland så måste jag nämna ColdFront som är vårt svar på kyldiskar där vi på marknader både i Europa och USA har flera testinstallationer gjorda och kunder som är lyriska
"

"ColdFront med SwingOut som hyllsystem har börjat få fäste i bla Tyskland och för närvarande arbetas det med åtta olika projekt. Två inledande installationer har gjorts i en Shell och en Avia bensinstation"

I Q2 rapporten 2017 hittar vi följande: 

"Under augusti har ColdFront med SwingOut installerats i en Shell bensinmack i Tyskland. RotoShelf lösningen tillverkas av EasyFill själva medan väggpaneler, dörrar och kylutrustning tillverkas av underleverantörer men all leverans sker EasyFills varumärke. ColdFront kan nu erbjudas med både RotoShelf och SwingOut beroende på butikens layout. EasyFill kan nu på allvar erbjuda ett alternativ till traditionella kyldiskar då avtal finns med leverantör av isolerade paneler, dörrar samt kylenheter i olika storlekar, intresset från Shell är stort och om testen utfaller till belåtenhet kommer leveranser att ske i flera länder World Wide"

"EasyFills amerikanska delägda bolag, EasyFill America, har nu verkat på USA marknaden strax över ett år, under det året har flera mycket bra kontakter med EasyFills produkter etablerats och flera tester är på gång hos flera olika butikskedjor.

  • En av testerna som sker just nu gäller ColdFront där den kompletta produkten (kylrumsväggar, kylanläggning, glasdörrar och SwingOut) levererats av bolaget. Testen sker hos världens störst livsmedelskedja. Butikskedjan som har 12 000 butiker har uttryckt sitt gillande och om testresultaten visar den försäljningsökning och hanteringsminskning efter testperioden kommer leveranser att ske fortlöpande"

Det blir helt klart intressant att se var testerna hos Shell, Avia och Walmart tar vägen. Coldfront känns som en produkt som borde gå väl hem hos bensinmackar, pressbyråer och små kiosker. Klicka på här för bilder på en Coldfront installation hos Bunnpris i Norge.


SwingOut

Den produkt som har störst potential av EasyFills produkter men också den där konkurrensen är störst är torra hyllor i butik. 

I nyhetsbrevet från November kan vi läsa att ICA Sverige och EasyFill har, som tidigare nämnts, ett gemensamt utvecklingsprojekt och ett delresultat har varit att SwingOut Ambient för barnmat visat sig ha en återbetalningstid på omkring 12 månader baserat på arbetstidsbesparing. Detta trots att tidsvinsten vid plockning inte är så stor på denna typ av vara då de traditionellt ställs direkt på hyllan i 6, 8 och 12 pack och med SwingOut plockas på hyllen en och en. Man noterar också en försäljningsökning med ca 15 % under de två månader som hyllorna testats. Noterbart är att EasyFill arbetar hårt med en uppdaterad version av SwingOut Ambient som ska vara billigare att producera och ha ett lägre kundpris än nuvarande version. Trots kort återbetalningstid och flertalet påtagliga fördelar är investeringskostnaden ett hinder för stora volymer.

I nyhetsbrevet från November kan vi läsa att Central Market / H-E-B tittar även på SwingOut.
  
"SwingOut - they have an immediate application for 4-6 SwingOut units, but need the adjusted size Henning & your team is working on to pull this off. They would install today if we had something to give. They are interested in comparing options on this SwingOut as a near complete replacement for their Madix style shelving units & at minimum cover multiple sections in their store"

Från Q3 rapporten kan vi läsa att Carrefour testar SwingOut och här hittar du ett blogginlägg om installationen: 

"Efter tester har en av världens största butikskedjor med Frankrike som bas (finns i många länder) beslutat om utrullning av RotoShelf 1250/2 till 45 butiker i Belgien med beräknad start i september. Samma kedja kommer under hösten att utvärdera en nyutvecklad version av SwingOut Ambient. Installationen av fyra sektioner av de första nyutvecklade SwingOut Ambient skedde i Antwerpen måndag v. 35. Från butikskedjan är intresset stort och följs installationen följs därför noggrant av deras ledande personer"

I Q2 rapporten kan vi läsa att ColdFront med SwingOut installerats i en Shellmack i Tyskland.

TurnLoader

EasyFill har under det senaste året upplevt ett stort stigande intresse för sina produkter i MultiDeck men försäljningen har huvudsakligen skett för läskedryck medan den stora marknaden är alla andra kylvaror. Med TurnLoader öppnar man marknaden även för Mjölk, mejeri, juice, yoghurt, multipacks, kött, skinka, ost, läskedryck med mera. När TurnLoader roteras glider hela sektionen ut ett antal centimeter innan den roteras och glider in igen för påfyllning. TurnLoader har en rak framsida (front) vilket innebär att alla typer av produkter kan placeras på hyllan. 

TurnLoader kan enkelt anpassas till i princip alla MultiDecks i olika storlekar som finns runt om i världen.  

Enligt VD Håkan Sjölander så görs första installationen i butik under vecka tre och sedan rullar det på. Oklart när, var och hur. 

Mer om TurnLoader hittar du här


Släpvagnar låter jag bli att kommentera i det här inlägget och hänvisar till info på bloggen. Jag avslutar det här långa inlägget med att citera VD Håkan Sjölander.

"EasyFill har under 2017 lagt grunden till fantastisk framgång men det visar sig ännu inte i våra försäljningssiffror men allt talar för att 2018 blir det stora genombrottsåret"  - VD Håkan Sjölander i PM om nya TurnLoader.