Frigoglass, HL Display och aktiespararna i Östersund

16.01.2018

Några små notiser i omvärldsbevakningen och det är alltid glädjande att se att andra än EasyFill själva marknadsför deras produkter. Frigoglass visade upp en filmsekvens från en mässa i Ryssland där man ställer ut kylskåp med RotoShelf och den hittar du här. Då mina kunskaper i ryska är obefintliga så vet jag ej vad som sägs. 

HL Display i UK twittrade ut en bild på RotoShelf vilket i sig inte är något märkvärdigt men jag personligen har stora förväntningar på vad avtalet med HL Display kommer att innebära för EasyFill. Även om EasyFill inte levererar någon enskild stor affär den i Sydafrika (som pausades) så tror jag försäljningen via HL Display kommer synas i kommande kvartalsrapporter. 

Han sa att de hade 80 miljoner omsättning i fjol och de förutspår 120 i år.

Igår var det aktieträff där Håkan Sjölander presenterade EasyFill hos Aktiespararna i Östersund. En användare på sociala medier rapporterade följande från mötet:

"Håkan berättade att de har åtta stycken "verktyg" som de tillverkar hyllorna med, de som kostar 1 miljon styck, och som jag förstod det hade de nu alla i Slovakien. Han sa att de inte har några planer på nyemmision idag, så det lät ju positivt, för något år sedan så sa han ju "jag kan inte lova att detta är den sista nyemissionen". Han sa att han har 55k i lön. Han och personalen känner sig tillfredsställd med vad de har idag i produkter och marknad, det som är är att det tar tid för kund att göra order. Han sa att de tror att 2018 kommer att vara första året där det inte är röda siffror. Kan dröja något år innan order kommer in sa han (volym dvs), men man vet aldrig, kan hända i år också.

Sedan så visade han lite bilder och videoklipp, bl.a. från ett möte i november tror jag det var, när 35 chefer samlades i fabriken i Slovakien, och Håkan visade den här nya kylen med 6 hyllplan istället för 5, samtidigt visade han ett annat företags senaste kyl som endast hade 5. Hans engelska och sättet han pratade på på det mötet var väldigt roligt att lyssna på, man hörde till och med personalen småfnissa ibland :D På det mötet visade han visade även upp nya turnloader, där det är dubbla cabinetter eller vad man säger, som man kan snurra runt. Då fick personalen även skriva på att de inte får prata om det här utanför organisationen osv. eftersom den då inte var publik.Mycket var samma prat som man hört förut :)Han drog historien om hur han/dem kom in hos Walmart, det var roligt. Han sa att de hade 80 miljoner omsättning i fjol och de förutspår 120 i år.

han sa att en anledning till att butiker tar lång tid på sig att göra order är att det inte bara är att byta kylar och hyllor etc. utan de måste även justera lagret, jag förstod inte vad, han var inte så specifik. Och att de inte vill bli osams med nuvarande leverantör, för de ska ju fortfarande sälja produkter till dem sa han.

Walmart historien: Han var i USA och läste tidningen, en artikel om nya VDn på Walmart som då hade varit i bolaget i 6 månader. Han hade börjat med att åka runt mycket i många av deras butiker och skapat en lista med 7 problempunkter, två av dessa var svinn och product fronting. Då antog Håkan utmaningen, skrev ett mejl, skrev på facebook och linkedin med hashtags för att få hans uppmärksamhet, då satt han i Sydafrika, fick svar några dagar efteråt att de ville träffa honom och när han kunde komma dit på besök. Då skulle Håkan dit redan veckan efter så han for hem till Lillmörtsjön för att byta kalsonger osv. och sedan när han väl kom till USA och Walmart så var det något problem med mötesrummet att det var upptaget längre än väntat så Håkan fick endast 29 min med VDn Sen fick han dock åka ut med en annan person i 2h för att kolla på butik. Sen hörde de av sig att de inte kan göra affärer eftersom Håkans företag då var svenskt, och att de gör bara affär med ett amerikanskt företag. Det var de Marco Company kom in i bilden och de startade tillsammans EasyFill America. 

Man fick en bra känsla när man gick ut därifrån i alla fall, Håkan späder inte på lika mycket som han gjorde förut, skryta för att lyfta kursen, men han är väldigt positiv fortfarande helt klart"

En sak som slår mig när jag läser texten är det som jag citerar högre upp om omsättningen. 80 miljoner i fjol (alltså 2017?) och de tror på 120 miljoner i omsättning 2018. De nio första månaderna 2017 har man omsatt 45,5 miljoner kronor och för att nå de 80 miljoner de pratades om krävs om omsättning i Q4 2017 på över 30 miljoner kronor. Då ska man veta att i Q4 2016 omsattes inte ens 10 miljoner kronor. Låter lite smått otroligt så ta de här spekulationerna med en rejäl nypa salt. Skulle man nå 30 miljoner i Q4 2017, vilket jag tror på först när jag ser det, så är det logiskt hur de kom fram till 120 miljoner för 2018. Det är ju ett snitt på 30 miljoner per kvartal. 

Q3 = "Omsättningen i EasyFill AB (publ), org nr 556653-2924, uppgick till 48 553 KSEK (35 742 KSEK) under kvartal 1-3 2017. En omsättningsökning med 12 811 KSEK (36%) Resultatet efter finansiella poster under perioden blev - 9 178 KSEK (-6 311 KSEK)"