Försäljningschef Oliver Eischeid

07.03.2018

EasyFill är ett företag med produkter som både är enkla och förstå men samtidigt geniala och som ger ett mervärde till sina kunder. Som aktieägare kan man ju undra vad problemet är, varför tar det sådan tid och man kanske börjar ifrågasätta om de kommer omvandla den enorma potential de pratar om till försäljningssiffror. I Sverige är det mestadels VD Håkan Sjölander som syns och han har fått en del kritik för sitt sätt att kommunicera på men det finns andra i EasyFill som är värda att lyftas fram. En av dessa är försäljningschef Oliver Eischeih som alltid ger ett bra och strukturerat intryck. Om du inte vet vem han är så följer här en kort presentation om vem han är, hur han under sin tid i Remis var med om att öka omsättningen från 20 till 500 miljoner kronor i ett företag som säljer kylgardiner och dörrar på kyl/frys och som idag är marknadsledande inom sitt segment och hur han hamnade i EasyFill. 

Jag har också postat en video från årsstämman från den 27:e april 2017 där Oliver, som precis blivit försäljningschef för hela EasyFill, berättar om var företaget befinner sig idag och framtiden. Lyssna på det och fundera på vad som har hänt sedan dess. Bland annat HL-Display, SwingOut testerna hos ICA och Carrefour, RotoShelf i 45 Carrefour butiker, nya produkten för bland annat ost och kött TurnLoader, multidecktillverkaren KMW har ställt ut RotoShelf på flera mässor och synts i media, EffiCold har lanserat ML-900 samt att ColdFront är testinstallerat hos flera bensinmackar i Tyskland. Här är en länk till blogginlägget om EasyFills pågående projekt rapporterade senaste halvåret. 


Nedan följer en sammanfattning om Olivers väg in i EasyFill från ett PM 2015-05-22

Med en dåres envishet har jag många gånger sagt att RotoShelf kommer att bli en världsprodukt, med Oliver i teamet ökar våra förutsättningar ytterligare.

Oliver kommer att jobba på Tyska marknaden men han kommer också att jobba centralt i företaget och då bli en viktig pusselbit för våra framgångar. Om du inte anmält dig till Bolagsstämman den 27/5 i Sollentuna gör det du får då träffa bolagetsstyrelse och bara Olivers presentation är värt din närvaro. Anmälningstiden har gått ut men för en aktieägare i EasyFill finns det alltid plats.

Vem är Oliver Eischeid

Oliver är 41 år gammal han har jobbat i samma företag, Remis GmbH, i Köln sedan han börjad jobba. Från början som ett skolprojekt, sedan under alla lov under studenttiden varefter han blev anställd.

Remis har verksamhet i stora delar av världen och Oliver är den som är ansvarig för att bolaget går in på de rätta marknaderna och då tjänar pengar.

Oliver har växt med företaget från en blygsam omsättning på ca 20 miljoner till att idag omsätta ca 500 miljoner, huvudprodukter är kylgardiner och dörrar på kyl/frys enheter för att spara energi och idag är man en av de största på marknaden.

Oliver hade flera gånger varit i EasyFills montrar när vi ställt ut på Tyska mässor och gillat vad han sett men upplevt att våra produkter var för plåtiga, trots det har han förundrats varför framgångarna för EasyFill inte kommit i exempelvis i Tyskland.

Eftersom Oliver varit/är ansvarig för marknadsutveckling i hela världen för Remis reser han en hel del.
På en av sina resor i Skandinavien för några månader sedan var han hos vår återförsäljare MF Systemer i Norge, dom hade just installerat RotoShelf i den första Meny butiken i Sandefjord och Oliver förstod omedelbart vilken gigantisk världsmarknad det finns för våra produkter när han såg dem på plats och vilken kvalitetsförbättring produkterna genomgått när de är i form av plasthyllor.

Natten efter mötet låg han mest vaken och funderade på varför vi inte lyckats komma ut på alla marknader ännu och han kom då fram till att vi hade gjort samma fel som Remis gjorde när dom började med dörrar för kylmöbler, dom gick till de stora tillverkarna av dylika produkter och det visste han var den jobbiga vägen eftersom det många gånger inte ligger i deras intresse att nya produkter kommer ut på marknaden. Både Oliver och jag vet att tillverkarna alltid visar ett visst intresse bara för att kunna vara med när intresset från marknaden kommer men att dom själva aldrig lanserar våra produkter eftersom dom redan tjänar pengar på det dom säljer redan nu.

Enda sättet att lyckas i den strategin är att finna en uppstickare som med våra produkter kan slå sig in på marknaden men för att en sådan uppstickare skall kunna slå sig in måste slutanvändarna d.v.s. butikskedjor och butiksägare känna till våra produkter och det visste Oliver att dom inte gjorde eftersom han under sina resor runt om i världen hört ytterst få nämna RotoShelf trots att han själv jobbar i branschen.

Oliver skickade ett mail till mig och sa att han ville ha kontakt, eftersom vi var i process med att anställa en säljare så pratade jag med Jens och vi konstaterade tillsammans att det kändes svårt att starta upp något i Tyskland, med det som grund i bakhuvudet ringde jag Oliver och sa att det tog emot att starta något med honom eftersom Tyskland kändes långt bort och att många Svenska företag försökt men misslyckats med. Oliver lyssnade på mig och sa att han förstod men han tyckte att jag kunde i alla fall ta ett möte med honom vilket jag gjorde, det mötet skedde en fredag i Sollentuna.

Oliver skulle landa klockan 9.00 på fredag och åka hem 20.00 på kvällen vilket Jens och jag tyckte var i slitigaste laget eftersom vi såg framför oss ett tvåtimmarsmöte och vad skulle vi sedan göra med Oliver.

Oliver kom och det visade sig vara en ytterst trevlig kille med fantastisk marknadskunskap, vi började med butiksbesök innan vi åkte till kontoret, Oliver

hade med sig en presentation som vi gick igenom grundligt och vi imponerades av hans kunskaper. Timmarna gick och när jag åkte hem 17.30 så saknade vi fortfarande tid.

Oliver sa tidigt i mötet att han ville jobba för EasyFill, varför frågade jag och då sa han att han hade många möjligheter till utveckling i Remis men också i liknade företag, men att han hade letat ett företag med produkter som kan förändra världen något han tycker RotoShelf kommer att göra på samma sätt Remis gjort med enorma energibesparingar när han startade sin yrkeskarriär där.

Oliver var helt säker på att med alla de marknadskontakter han har och med våra produkter kan han få EasyFill att bli en storsäljare i världen men som han säger det är inget som sker över en natt. Han poängterade också att om man lyckas i Tyskland då är det i princip klart eftersom alla marknader gör som man gör i Tyskland.